Wiele jest pereek wrd borowiackich szlakw, jednak tylko ten zasuguje na swoj wyjtkow nazw. Trasa wiodca wzdu brzegw rzeki Wdy (Czarnej Wody) i Jeziora Mukrza przeznaczona jest dla pocztkujcych wdrowcw. Jednak lene i wodne krajobrazy sprawiaj, e szlak znajduje uznanie u kadego sympatyka pieszych wdrwek.

Wdrwk zaczynamy od tablicy przy ul. Sosnowej w Tleniu lub w Orodku Rehabiliatacji i Wypoczynku ,,PERA,,. Std, ciek za ogrodzeniem przechodzimy na ul. Sosnow i kierujemy si w gb lasu.
Wkraczamy w krain majestatycznych sosen i brzz. Z lewej strony znajduje si lena polana ze schodami do Wdy i punktem widokowym na most kolejowy w Tleniu zawieszony nad rzek Wd. My skrcamy w prawo, szerok drog dochodzc do dzikiego kpieliska nad Jez. Mukrz. Przed nami szeroka tafla wody z bogactwem rolinnoci wodnej, a wok zielona ciana sosen, brzz i olch. Maszerujc wzdu brzegu po prawej stronie mamy Jez. Mukrz, a po prawej, najpierw mijamy ciek prowadzc do orodka PTTK, a nieco dalej drog do dawnego orodka Marynarki Wojennej. Stamtd rozcigaj si rozlege panoramy najszerszej czci Zbiornika urskiego. Z lewej strony pojawiaj si nam dwie poronite drzewami niewielkie wyspy, a w tle, za wod, krajobrazy Rezerwatu przyrody ,,Jezioro Ciche,,. Kolejne kilkaset metrw wdrujemy w otoczeniu kilkunastoletnich sosen i brzz, mijamy po lewej stronie wykop ? miejsce po dawnej strzelnicy myliwskiej i zatrzymajmy si na chwil na wskim, usypanym przez czowieka przesmyku. Praw rk moemy dotkn wd Jez. Mukrz. Lew rk zagbimy w wodach Zbiornika urskiego. Dochodzimy do szosy Tle - Lniano. W dole rozcigaj si wody Jeziora Wierzchy. My skrcamy szos w prawo, pod grk, a do lasu. Tu skrcamy w prawo i zagbiamy si w otcha potnych Sosen Kowalskiego. Przez wierkow Bram docieramy do kpieliska (czynnego w sezonie letnim) nad J. Mukrz. Sia krajobrazu i oddziaywania ponad stuletnich drzew zwizanych z miejscow legend jest tak dua, e proponujemy pomiar pulsu. Maszerujc lenymi traktami pord sosen, brzz i kolnw dochodzimy do Orodka Rehabilitacji i Wypoczynku PERA. Tam mamy okazj do wdrwki po jedynym w Borach Tucholskich labiryncie. W orodku mamy do dyspozycji wykwalifikowanych instruktorw Nordic Walking. Tutaj te wypoyczymy kijki i uzyskamy fachow porad.
Nasza wdrwka opiera si o wszelakie formy szlaku: od szerokich i paskich tras, po wskie, wijce si wzdu drzew cieki. Strome podejcia i agodne stoki umoliwiaj doskonalenie techniki Nordic Walking. Taki, nieco ponad godzinny, marsz zaprasza do kolejnych spotka na szlaku i powtrzenia treningu.